Özellikle son yıllarda ülkemizin batı kesimlerinde sıklıkla kar yağmadığı için çok az bir miktar yağan karda bile yüzlercetrafik kazasımeydana geliyor. Peki karlı havadaarabakullanırken yapılan hatalar nedir?
HowStuffWorks isimli sitede yer alan habere göre, işte karda araba kullananların yaptığı en yaygın 5 hata:
1. Çok hızlı araç kullanmak: Hızlı araba kullanmak karlı havalarda yapılan en büyük hatalardan biridir. Sürücüler, otoyola girdiklerinde hava koşulları ne olursa olsun her zamanki hızlarında gidiyorlar. Ancak bu yanlıştır. Arabanız kaymaya başladığında kaza yapmanız kaçınılmazdır. Aracınızı çok hızlı sürmeniz tepki gösterme sürenizi azaltıyor ve çarpma şiddetini artırıyor. Karlı ya da buzlu yüzeylerde fren yapınca durma süreniz kuru bir asfaltla karşılaştırıldığında 4 ile 10 kat artar. Hava sıcaklığı donma noktasına yaklaştığında vekar yağışıbaşladığında hızınızı kesmelisiniz. Kar yağışı başladığında doğru bir hız dilimi yoktur. Bu nedenle, yol durumuna dikkat etmeli ve buna göre arabanızın güvenli olacağı hızı tahmin etmelisiniz. Sadece karlı havalarda değil sıcaklığın sıfırın altına düştüğü şartlarda da gizli buzlanmanın olabileceğini aklınızdan çıkarmayın.
2. Frene basmak: Karlı zeminde tekerleklerin kaydığını hissettiğinizde, panik yapıp frene kesinlikle basmayın. Bu tekerleklerin çekişini ortadan kaldırır ve aracınızı kontrol edemezsiniz. Aracınız kaymaya başladığında blok fren hiç bir işe yaramaz. Savrulduğunuzu hissettiğinizde pedallardan ayağınızı çekin ve aracın kendi kendine yavaşlamasına izin verin. Fren yapmak gerekiyorsa ve ABS devreye giriyorsa, ani fren yapmayın. Eğer arabanızda ABS yoksa pedalı yavaşça pompalayarak tekrar tekrar fren yapın.
3. Öndeki aracı çok yakından takip etmek: Karlı havada sürüş deneyimi olmayan birçok insan, önündeki aracı çok yakından takip ediyor. Bu durumda da herhangi bir problem olduğunda tepki gösterme sürenizi azaltıyor. Karlı havalarda, arabalar arasındaki mesafenin, normalin iki katı kadar olması gereklidir. Örneğin, yaklaşık 50 km hızla gidiyorsanız, öndeki araçla aranızdaki mesafe 12 araç uzunluğunda olmalı.
4. Hazırlıklı olmamak: Sürücüler, arabalarını soğuk ve karlı kış havasına göre hazırlamazlar. Gerçekte, en tehlikeli yol ilk kar yağışından sonraki gündür. Arabanızı kış için hazırlamak için, her lastiğin diş kalınlığını kontrol edin. En iyi yol tutuşu için bu kalındığı en az 4.8 milimetre olması gereklidir. Eğer çok kar yağışının etkili olduğu bir bölgede yaşıyorsanız uzmanlar aracınıza kar lastikleri takmanızı öneriyorlar. Ani soğuklara donmalara karşı aracınızın motor suyusundaki anti-freeze seviyenizi, akü su ve şarj seviyelerinizi kontrol edin. Cam yıkama suyunun donmasını önlemek için satılan özel solüsyonlardan kullanabilirsiniz. Buna rağmen su püskürtme memelerinin donduğunu fark ederseniz panik yapmayın, motorunuz ısındıkça buradaki buzlar çözülecektir. Ön ve arka camlardaki buz ve buğu gidericinizin çalıştığından emin olun. Çekme halatı, takoz ve zincirin yanı sıra arabanızda kar küreği, fener ve kar kazıma aleti bulundurun. Eğer şehir dışında yaşıyorsanız işaret fişekleri oldukça işinize yarayacaktır.
5. Dört çekerinizin sizi yenilmez yaptığını düşünmeyin: Bazı dört çekiş sistemine sahip araçlar, karlı ve buzlu yol koşullarında normal araçlara göre daha iyi performans gösterirken, sürücünün olası küçük bir hatasıyla buteknolojiters tepebilir. Dört çekiş sistemi, aracınızın ihtiyacı olan torku orantılı miktarda tekerleklerin hepsine ayrı ayrı dağıtıyor ve bu da karlı yollarda ekstra bir yol tutuş sağlıyor. Ancak, bu karlı yolda hız yapabileceğiniz ya da aniden durabileceğiniz anlamına gelmiyor. Dört çekerli sürüş, aracınızı yavaşlatmanız gerektiğinde size ilave bir duruş katkısı sağlamayacaktır.
gazetevatan